fredag 22. november 2013

Forkle

Vi hadde veldig dårlige forkler her på Thora Storm VGS, så vi ville at vi skulle lage hvert vårt forkle som vi skulle bruke når det trengs. Lærerene hadde kjøpt inn stoff, stoffet var likt sånne voksduker, i to forskjellinge farger med mønster, fargene var brunt og lysebrunt, men hvote prikker på begge rullene. Vi hadde også helt nøytral hvit, og litt orange med hvite prikker, men det var det veldig lite av.

når vi skulle lage forklet måtte vi ta mål av oss selv, da var mål
 A= bredden øverst
 B= bredden rundt hoften
 C= total lengde. ( forkle skulle være ca fra toppen av brystet til kneerne)

vi begynte først med å lage forklet i papir, sånn at vi ikke gjorde det feil når vi skulle begynne å klippe i stoff. det skulle være i målestokk 1:1

når vi hadde målt og klippet ut en rektangulær firkant, skulle vi begynne å brette, vi begynte med å brette inn stoffet ved armhulene, så skulle vi måle 3 cm fra bretten og trekk en linje ved hjelp av en blyant og linjal. ( så klipper du bort trekanten som ble til overs etter du har sydd)
Etter det syr du en søm ved de 3 cm som du allerede har målt opp.

Når jeg hadde sydd ferdig forklet, måtte jeg måle opp et bånd, da trengte jeg ca 2 meter, med helt hvit bånd. Så, får å få båndet igjennom løegangen, brukte vi en sikkerhetsnål å trakk den igjennom, å la av litt trå som skulle rundt hode, og tok båndet videre igjennom den andre løpegangen.







Forklet skulle jo også ha en lomme, da gjorde vi det samme, vi startet med papir og gjorde mål der å så klippet vi det ut i både papir og stoff. I lommen skulle vi bruke en kontrast farge. vi klippet ut lommen og sydde den på, det kan være lurt å feste den med noen tapebiter før du sur den, sånn at du vet at den holder seg.




 


Her er resultatet av mitt forkle, jeg brukte lysegrå, med det brune som lomme. Vi lagde dette fordi det skulle brukes, så mest vi lagde det måtte vi passe på at det var brukelig å at vi passet det,  det passet og det er veldig brukelig, det er også legg og vaske av foreksempel maling, fordi det e rsamme stoffet som en voksduk. Jeg er veldig fornyd med forklet mitt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar