torsdag 5. desember 2013

Maleoppgave: Selvportrett med utgangspunkt i et foto

Vi i DH på thora Strom fikk i oppgave å male et portrett i gråtoneskalaen.
Vi skulle ta et bilde, eller bruke et bilde vi hadde fra før. Så skulle vi jobbe med det i Photoshop for å lage en mal som jeg skulle bruke for å overføre motivet (fotoet av meg) over til en papp-plate som er i A3 format. papp-platen skal ha en grunne med hvit akrylmaling på begge sider sånn at platen blir flat. For å overføre bildet skulle vi enten bruke transparent eller blåpappir, jeg brukte transparent, fordi da fikk jeg beregnet størelsen bedre. så etter det skulle vi male med akrylmaling i forskjellige gråtoner.

Det er viktig å jobbe med reine flater og gode kontraster, å det var viktig å blande nnok maling til at jeg hadde nok til flaten jeg skulle jobbe med, men ikke alt for mye.

Kompetansemål:
Eksperimentere målrett med teknikker, form, materialer, redskaper, bruke digitale verktøy i praksis arbeid med produkter og tjenester. Visualisere egene ideer ovenfor medelever.

Når jeg skulle lage et portrett av meg selv måtte jeg først finne et bilde av meg seg, et portett. Bilde skulle males i gråtoner, men for å vite hvilke gråtoner gjore jeg først om bildet til svart/hvit, så redigerte jeg det i photoshop, å fikk fram kontrastene, slik at jeg lettere kunne se hvor jeg skulle male de forskjellige gråtonene. når bilde var redigert og ferdig slik at jeg var fornøyd med det, printet jeg ut forskjellige eksemplarer av dette bildet, i småe å store format. Bilde skulle være i A3 format, så for å få bilde over på en papp-plate brukte jeg transparent, fordi da fikk jeg beregnet størelsen på bildet bedre. Bilde skulle som sakt være på en papp-plate, papp-platen skulle ha en grunnfarge, som skulle være hvit, da tok jeg først et lag med hvit maling vannrett åså når det var tørket tok jeg et lag med hvit marlig loddrett, dette gjorde jeg på både forsiden og baksiden, for at platen skulle være flat, og at den ikke skulle bøye seg. Når jeg hadde fått motivet over på platen måtte jeg finne rette gråtoner, så da lagde jeg en liten prøve plate son jeg testet ut tonene på, jeg ville få gråtonene mest likt de på bilde så jeg gjorde mye forskjellige forsøk, så begynte jeg å male på den store platen. Jeg begynte med de mørke tonene å så fikk over til de lyse tonene, å avsluttet med den lyseste.

 
 
her er bildet fra perioden:



(slik skulle bilde se ut å her hadde jeg nettopp begynt)
 

(her har jeg nettopp overført motivet)
 

(her er det ferdi redigert i photoshop)
 

(bilde på et gjenomsiktig ark slik at jeg fikk det over fra en transparent til platen)
 

 (her er jeg ikke helt ferdi med på god vei)
 
Og her ser du resultatet av portrettet mitt.
 
 
 
Jeg ble veldig fornøyd med portrettet mitt, jeg følte jeg klarte å få fram kontrastene, og jeg syntes jeg hadde reine flater i bildet. Jeg prøvde å være så nøyaktig som jeg klarte og brukte gode teknikker, sånn som å blande riktige gråtoner og male tekniker. hadde jeg hatt litt bedre tid på bilde tror jeg at det kunne blitt enda bedre men jeg er ganske fornøyd med portettet slik det er nå.
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar