fredag 11. april 2014

Kollasjer med tema fra stilhistorier

Vi skulle lage en collage (et helhetlig bilde som er satt sammen av flere små utklipp av andre bilder) av to stilhistorier som vi hadde lært om. Jeg måtte lage en collage av Renesanssen, og den andre var valgfritt mellom Barokken og Rokokko. Mitt valg endte på Barokken fordi jeg synes den tidsperioden virket veldig interesant og jeg likte stilen veldig godt når jeg fikk lære om den.

Men som sagt måtte alle skrive om Renesanssen, overført til norsk betyr det "gjenfødelsen" renesanssen er et begrep for en tidsperiode, Renesanssen var på en måte gjenfødelsen av den mørke og dystre middelalderen. Renesanssen har en åndelig retning i kunsten og arkitekturen i Vest-Europa som oppsto i Italia på Ca 1350-tallet. Leonardo Da Vinci var en veldig stor kunstner på denne tiden, han malte portretter blandt annet av den berømte Mona Lisa, som jeg tok med i min collage. I Renesanssen var alle veldig overtroisk, og gud var i sentrum, derfor tok jeg også mer noen gudommlige bilder sånn som "Adams Skapelse". Statuene på denne tiden hadde ikke så mye bevegelse i seg, de sto noen ganger med en liten knekk i hoften men ingen store bevegelser, å derfor passet det bra å ha med en berømt statuet av David Michelangelo som ble laget av Buonarroti Michelangelo i 1504. Pazzi-kapellet er et kapell i Firenze, kappelet sto ferdig i 1460 årene, å dette kapellet brukte jeg som bakgrunn til min collage.

 

 
 
Dette er min Collage, resultatet mitt! jeg har klippet ut forskjellige berømte bilder og satt dem sammen til en helhet, hvor jeg har klippet ut Mona Lisa, David, "Adams Skapelse", Amor, En bit fra "venus fødsel", Maleriet "Venus og Mars" og "Arnolfins bryllup" og satte de sammen. Jeg ble faktisk ikke så veldig fornøyd med denne collagen, kunne gjøre om mye om jeg hadde til, å gjort om på utklippingen, plasseringen og bildene.
 
 
Min andre Collage var fra barokken, Barokk eller Barokken er navnet på både en tidsperiode og en stilart, og regnes i 1600-1700tallet. Tiden i Barokken var streng, og 1600tallet ble ett av de mest blodigste århundrene i Europa. På min Collage Nr.2 valgte jeg å ta med berømte personer og hus, Ludvig 14. han var kongen av Frankriket i 55år å han ahr jeg valgt å ha med i min collage, han viser leggene sine med hvite silkestrømper, som da var veldig populært å gjøre på den tiden. Versailles er et slott som ligger i utkanten av Paris, den er bygd som symol på Ludvig 14. å slottet er så stor at det blir kaldt en by og ikke et slott. Versailles er i dag et museum. og inni i slottet er det et berømt rom, eller en speilsal som jeg har valgt å ha hele collagen min på, å ha slottet som et bilde på veggen.
Barokken var nokså grotesk å derfor valgte jeg også å ha med et bilde av Medusa som har fått avkappet hennes hode, fordi de hadde et dramatisk framspråk. Paven Innosens X, ble født 16.mai 1574 og død 7.januar 1655. han var den katolse kirke sin pave fram til hannes død, å siden han var en stor person følte jeg for å ta med han også. og han holder et bilde av Dronning Elisabet den 1. . og jeg tokk også med Matteus og hannes møte med engelen. 

 
 
Dette er resultatet av Collage Nr.2, som jeg ble veldig fornøyd med. Utklippingen, bildene og plasseringen synes jeg ble fin, og de lagde en fin helhet. Jeg fikk tatt med noen av de mest berømte menneskene og maleriene deres. I løpet av denne perioden har jeg lært meg photoshop mye bedre og klare nå bedre å kombinere elementer med hverandre.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar