torsdag 19. desember 2013

Toving. Tema: Oppbevaring.

Vi fikk i oppgave å tove. Tove noe som var i tema oppbevaring, så det kunne foreksempel være en boks, en lommebok, en mobilholder, veste og lignende, elemente vi skulle lage måtte kunne brukes, og lukkes.

for å få en gjevn å fin toving, øvde vi oss med å lage helt vanelige tovings lapper, bare for å bli vant med å jobbe med ull å vite hvordan vi gjør ting å hva som skjer viss du har for lite, å vi øvde oss på nålefilting for å tette ull dær det var litt mindre noen plasser.

Når jeg skulle begynne på gjenstanden min, måtte jeg lage mange skisser. Jeg fikk alle ideene mine ned på papir å velgte ut den jeg synes ble best. Jeg valgte å lage en mobilholder, som var hvit med grått dekor av en ugle som er på en grein, greina går fra forsiden til baksiden, å en liten måne øverst i venstre hjørne på framsiden, bak var det greinen som gjorde seg om til en form som krøller seg. Jeg synes at min mobilholder minnet om natt, eller kveld men også om vinter, fordi det er en måne og en ugle på og det er en hvit bakgrunn som minnes om snø. Jeg valgte å lage en ugle fordi det passet fint å ha den stående på en grein å uglen var fin i fargen grått.

Det vi trengte for å tove var: Ull, Grønnsåpe, varmt vann og detaljer til dekor!

Når jeg skulle begynne å lage min mobilholder, måtte jeg først ta mål av mobilen min, så viste jeg at ulla krymper med ca 30% så når jeg skulle lage mal mtte jeg lage malen ca 30% større enn min iphone, jeg måtte også ta hensyn til at jeg skulle ha et lokk som skulle gå over så jeg måtte legge på ekstra til det. Så skulle jeg begynne med tovinga måtte jeg tette malen med gaffatape for at det ikke skulle komme vann på pappen jeg brukte for å lage malen med. Så blandet jeg 1/10 dels grønnsåpe oppi en flase med varmt vann, derretter fant jeg fran ulla og fargen jeg ville ha, som da var hvit, og begynte å dele opp i tynne flak som lå samme vei, vi skulle jo legge lag for lag på alle sider og lagene skulle krysse hværandre, sånn at ulla holdte når malen gikk bort. Når jeg hadda lagt alle alge mine som var 6 lag, måtte jeg våre ut ulla med grønnsåpe-blandingen min, det var veldig viktig at vi holdte ulle varm, så jeg måtte hele tiden legge nytt vann på for å holde varmen. Når jeg hadde lagt på vannet var det bare å gnu å stryke hardt til ulla ble fast og gjevn. så klippet jeg den der åpningne skulle være å tok ut malen å skylte den i vasken der jeg byttet mellom å skylle i varmt og kaldt vann.
Så klippet jeg der åpningen skulle være og der lokket skulle av og det som skulle være igjen på lokket lot jeg være igjen.
mår jeg hadde klipt til formen min tettet jeg noen plasser der det var litt ugjevnt, da bruke jeg nålefiltring.
når jeg skulle legge på dekoret laget jeg det ferdi før jeg satte det på, siden jeg ikke ville gjøre en feil fordi da hadde jeg ikke fått det bort, når jeg skulle sette på dekoret brukte jeg nålefiltring. så satte jeg på noen knapper for å holde lokket igjen.



 
(foran)
 



(bak)



Her er mitt resultat av mobilvesken. Jeg ble fornøyd med den, den var gjevn og fast, fargene passet, den hadde en åpne/lukke mekanisme, og den passer til temaet oppbevaring fordi jeg kan oppbevare min iphone inni hær. Det var veldig artig å lage dette, men det er lurt å ha tolmodighet fordi det tar tid viss du skal gjøre dette bra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar