fredag 6. desember 2013

Visualisering av et ordtak eller en ytring (Photoshop).

Vi fikk i oppgave å lage et bilde som skulle bestå av et bilde og et ordtak, da skulle jeg velge selv hva slags ordtak jeg skulle ha og hvordan bilde jeg skulle velge, jeg kunne ta bilde selv eller ta et fra internettet.
Bildet i oppgaven skulle være orginalt, vi skulle prøve å lage noe nytt. Bildene vi skulle velge måtte jo derfor redigeres å klippes å limes i.
Målet med oppgaven var å få en øvelse i å jobbet. med photoshop, øve oss på å arbeide med komposisjon og øvelse i å få et uttrykk som er orginal

Jeg hadde veldig mange ideer når jeg fikk vite oppgaven, og tokk inspirasjon fra apper som "we <3it" og "instagram". Bildet skulle redigeres i Photoshop, fordi vi skulle bli mere kjent med programet og vi skulle lære nye teknikker på photoshop. Vi skulle ha et ordtak eller en ytring som kunne være humoristisk eller alvorspreget, tankevekkende eller mystisk... vi bestemte selv, men det var lurest å velge noe som betyr noe for oss selv. I bilde skulle vi ha med ordtaket og forfaterens navn, å viss vi ikke viste hvem det var så kunne vi skrive ukjent eller noe lignene.
Jeg skulle jobbe i A4-format (liggende eller stående). oppløsningen (resolution) skulle være på 300 ppi.

Når jeg skulle komme igang med oppgaven bestemte jeg meg for å velge ordtaket først, fordi det er lettere å finne bilde til et ordtak, enn å finne et ordtak til et bilde. jeg leste på nette etter masse ordtak å lagret mange, jeg villa ha noe artig, å noe som enkelt personer kunne kjenne seg igjen i.
Men jeg fant ganske mange så jeg lagde to bilder, ordtakene var disse:

1.
“When you're in jail, a good friend will be trying to bail you out. A best friend will be in the cell next to you saying, 'Damn, that was fun'.”

― Groucho Marx

2.
““I like work: it fascinates me. I can sit and look at it for hours.”

― Jerome K. Jerome.”
 
etter å ha funnet disse to, måtte jeg finne to forskjellige bilder å redigere dem, de kunne jo ikke ha likt bilde siden ordtakene hadde to forskjellige betydninger. Så til ordtak 1 tenke jeg meg et fengsel bilde, og til 2 tenkte jeg at det hadde vært fint med et bilde av noen skole bøker eller noe lignende.
bilde 1 ble slik:
 
 
Det første jeg gjorde var å finne mange bilder av noe som hadde med fengsel å gjøre åså velge det fineste. så gjorde jeg det uklart i bakgrunnen siden det var skiften man skulle legge merke til ikke bilde, det er bare et pluss med bra bilde ;) Etter jeg hadde redigert bilde og forstørret det la jeg på tekst å redigerte teksten å gjorde forskjellige størelser på linjene å farger.
jeg ble veldig fornøyd med bilde men følte det var litt rotete å noen steder i bilde kan det være vanskelig å lese teksten fordi det er lyst på lyst eller mørkt på mørkt. men jeg synes bilde og teksten passet bra sammen å det gjorde en fin helhet i bilde.
 
 

 
 
På dette bilde gjorde jeg akkurat det samme som på det over, men her var bildet i farge å jeg synes det var finere å ha det i svart/hvit på jeg måtte gjøre om det. Jeg valgte et bilde av en blyant som ligger oppå noen skole bøker, som jeg synes passet perfekt til dette ordtaket. Jeg satte på teksten å lagde forskjellige skrifttype på noen ord, åså redigerte jeg fargene på linjene, det går fra mørke bokstaver til lyse rosa.
Jeg ble mest fornøyd med dette bilde, det er også derfor jeg valgte dette som bilde jeg skulle lever inn som oppgave, siden vi bare fikk lever ett bilde. Det er et ryddig bilde der du lett kan se hva som står, bildet passer til teksten å rosa fargene i teksten gjør en fin helhet i bilde.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar