torsdag 27. mars 2014

Mønsterprodukt

Fra innlegg tilbake viste jeg noen mønster jeg lagde. En av disse mønstrene skulle jeg egentlig lage telysholdere av, men de planene ble endret, lærerne sa at vi skulle lage noe vi selv ville, vi kunne lage hva vi ville. Jeg fikk mange ideer i det jeg skulle sette i gang, men kom fram til å lage en bok.

Her er mønsteret jeg valgte å lage boken i.

 
 
En bok hadde jeg laget før, men det var veldig lenge siden, jeg husket nesten fult å helt hvordan jeg lager en bok. Første begynte jeg å å måle opp størrelsen på boken, jeg valgte å ha A5 størrelse på boken, et halvt A4 ark. Jeg tok en plate bokpapp, som er tykk slik at boken blir hard. Jeg målte opp to like store rektangler, en til forsiden og en til baksiden. Etter jeg målene ble tatt å skjert ut, gikk jeg på photoshop, å lagde forsiden. Jeg skulle ha mønsteret men jeg ville det skulle stå noe på forsiden av boken sånn at du så tydelig at dette var forsiden. Så jeg lagde et hvit rektangel å skrev ''NOTES'' på siden jeg synes det passer veldig til en bok som du kan skrive i og foreksempel ta notater.
Når jeg hadde laget ferdig forsiden trengte boken ark for å skrive på som skulle være inni, så jeg tok en liten blokk med A4 ark og brettet de i  to slik at det ble A5, og får å få arkene til å holde seg sammen sydde jeg de sammen. da laget jeg først 4 hull, to oppe i boken etter hverandre på linje med bretten jeg lagde, og to lengere nede på linje med bretten jeg lagde. hullene lagde jeg ved hjelp av hammer og en tynn spiker.
 


 
 
Slik ble det når jeg sydde boken med vanlig sytrå og nål.
 
 
Når arkene var satt sammen, måtte jeg sette sammen forsiden og baksiden. Da limte jeg på dekoret, altså mønsteret først, da brukte jeg vanlig UHU lim. Så lagde jeg en liten bokpapp strimle for å ha mellom forsiden og baksiden slik at det ble en rygg på boken. For å sette de sammen brukte jeg svart gafatape, noe jeg synes passet til og jeg lot gafatapen være synelig fordi det passet til å være på boken, jeg synes det gidde en følelse av en notat bok fra gamledager.
Etter bokens ytre var ferdig, limpe jeg inn arkene jeg hadde syddsammen, å for å være helt sikker på at de holde tok jeg et tykkere ark på hver siden side og limte det på, sånn at det første arket og siste arket i boken er tykkere og sterkere slik at de holder arkene fastere på og inn i boken.
 


 


Dette ble resulrartet av boken. Jeg ble veldg fornøyd, boken var stødig og fast. Boken kunne minnes om en gammeldags bok på grunn av mønsteret og den svare ryggen. Boken er nøye laget, den sitter bra, og ikke noe løste biter på. Den er i perfekt størelse og fargene passet til hverandre. Noe jeg kunne gjort annderledes er kanskje å lage noe mere ut av forsiden, men jeg likte boken slik den var nå, den er enkel og lett å lage.
 

 
 
 
 
 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar